Різноманіття моделей каяків, які на сьогоднішній день випускаються в різних куточках світу просто вражає! Тільки на нашому сайті ви знайдете понад 100 моделей різних каяків. При цьому ми дуже сильно "фільтруємо" наш асортимент, пропонуючи нашим покупцям лише найцікавіші та найякісніші моделі. Але навіть після першого етапу відбору найцікавіших моделей каяків зробити остаточний вибір досить не просто.

Для прикладу - на фото нижче показані різні каяки, які мають різне призначення і в той же час об'єднані загальною назвою - "КАЯК".

каяки та байдарки

Для успішного вибору потрібного вам каяка треба мати розуміння того, що ви обираєте і для яких цілей.

Залежно від виду каякінгу, яким ви займаєтеся, або плануєте зайнятися - необхідно грамотно підібрати каяк, який відповідав би не тільки водній стихії, в якій ви його використовуватимете, але й іншим параметрам - вашому зросту, вазі, рівню підготовки та володіння каяком і т.д. Якщо ви вибиратимете свій каяк наосліп, не звертаючи увагу на основні вимоги та критерії підбору - ваш відпочинок на каяку має всі шанси перетвориться на суцільний "головний біль" і проблему для вас та оточуючих. В Україні часто можна зустріти каякерів-новачків, які женуться за коротенькими каяками лише задля зручності у транспортуванні та зберіганні, але які при цьому зовсім забувають про основне - про ходові та експлуатаційні характеристики каяків. У цьому розділі ми зібрали досить багато матеріалу, необхідного для кращого розуміння каякінгу та його видів.

Сподіваємося, що наведена інформація буде вам корисною і ви зможете точно визначитися який саме каяк вам потрібен для ваших завдань і цілей. Якщо ви все одно сумніваєтеся у виборі каяка - напишіть або зателефонуйте нам. Наші контакти вказані вгорі сайту, а також на сторінці "Про нас".

І все ж таки - Як вибрати каяк?

Процес вибору каяка може розтягнутися на всю зиму (перед новим сезоном), а в когось займає навіть не один рік. Ми постараємося трохи спростити і звузити для вас процедуру вибору і розповімо про основні види, типи та призначення каяків, а також про те, на що варто звернути увагу, а що можна випустити з уваги при виборі каяка. Ми також намагатимемося розвінчати усталені міфи та вигадки про каяки (байдарки) і максимально спростити для вас процес вибору каяка під конкретні, поставлені вами завдання.

Але перед тим як давати (і читати) рекомендації щодо вибору каяку ми дуже наполегливо рекомендуємо вам ознайомитись з наступними матеріалами:

Також вам можуть бути корисні наступні статті:

Декілька слів про типологію каяків і про те які взагалі бувають види каяків, чим вони відрізняються і яке їх призначення.

За способом посадки веслувальника в каяку, всі сучасні каяки прийнято розподіляти на дві основні групи або категорії:

- каяки, де весляр сидить усередині каяку – т.зв. "каяки Sit-In" (від англ. "sit inside", що дослівно перекладається як "сидіти всередині") і каяки де весляр сидить зверху, начебто на каяку - т.зв. "каяки sit-on-top" (з англ., Дослівно перекладається як "сидіти зверху"). Каяк типу Sit-On-Top з'явився відносно недавно, але вже встиг завоювати дуже велику популярність, особливо в теплих широтах.
  

Головна відмінність між каяками з внутрішньою посадкою (Sit-In) і каяками із зовнішньою або верхньою посадкою (Sit-On-Top) полягає в розташуванні центру ваги весляра, про що ми поговоримо трохи згодом. Каяк Sit-In - це традиційні каяки, в яких веслувальник розташований наполовину всередині корпусу каяка, ноги каякера "заховані" під палубою каяка всередині.

Залежно від варіанту конструкції корпусу каяка і використаних матеріалів, каяки Sit-In бувають наступних типів:

Розбірні або каркасні каяки - власне, їх також прийнято називати "байдарками" (Примітка: термін "байдарка" використовують переважно на території колишнього СРСР, в інших країнах популярнішим є термін "каяк" і розбірні байдарки називають "folding kayak" - розбірний каяк). 

Зазвичай каркасні каяки (байдарки), складаються з міцного та легкого металевого чи дерев'яного каркасу та зовнішньої оболонки "шкіри", яка натягується на каркас. Сьогодні функцію шкіри виконують синтетичні матеріали, які набагато довговічніші і не вимагають такого ретельного догляду.

Головним призначенням каркасних байдарок, як і в їхніх історичних попередниць - є перевезення на велику відстань значних вантажів з точки А до точки Б. Безперечною перевагою каркасних каяків (байдарок) є можливість їхнього компактного складання, зберігання та перевезення. Але, на жаль, у багатьох випадках усі переваги каркасних каяків на цьому і закінчуються.

Для того, щоб зібрати каркасну байдарку та підготувати її до спуску на воду одній людині, необхідно в середньому від 0,5 до 1 години часу або більше, залежно від досвіду байдарочника та моделі байдарки, яка використовується. Для того щоб зібрати байдарку назад у сумку знадобиться приблизно стільки ж часу або навіть більше, оскільки перед збиранням треба почистити та просушити оболонку та всі елементи каркасу.

Інший загальний для всіх каркасних каяків недолік - це можлива несиметричність носової та кормової частини каркасу щодо осі, коли каяк вже зібраний і на каркас натягнута шкіра. Тут має значення те, як пошита шкіра байдарки і знову ж таки - досвід байдарочника зі збирання каркасу. Ситуації, коли вже зібрану байдарку знову розбирають і знову збирають зовсім не рідкість. Тому дуже часто каркасну байдарку збирають на початку сезону, потім у зібраному вигляді возять на даху автомобіля та лише наприкінці сезону її знову розбирають для зимового зберігання.

Правилами експлуатації каркасних байдарок практично повсюдно заборонено витягувати навантажену байдарку на сушу або зіштовхувати  байдарку на воду, коли в ній хтось сидить. Посадка в байдарку - тільки з води, а висадка з каркасного каяка відбувається переважно на воду. Таким чином, сісти в каркасну байдарку, не замочивши при цьому ноги, практично неможливо.

Ще однією проблемою каркасних байдарок є їхня "живучість" в екстремальних умовах. Незважаючи на часте використання, каркасна байдарка не є плавзасобом для серйозної бурхливої води. Вона недостатньо живуча - контакти з камінням часто є позаштатною ситуацією і можуть призвести до пошкоджень оболонки або каркасу (а на бурхливій воді контакту з камінням уникнути практично неможливо). Каркасні байдарки також недостатньо непотоплювані - у більшості з них немає герметичних камер, як у сучасних пластикових каяках. Вони також недостатньо керовані - вільна посадка весляра не дозволяє задіяти тіло під час управління каркасною байдаркою. І якщо проти зіткнень з камінням намагаються вживати будь-яких заходів - доопрацювання оболонки або підкладання піни, а для надання ефекту непотоплюваності підкладають ємності (надувні м'ячі або камери, і т.д.), то проти "незграбності" каркасної байдарки практично нічого неможливо зробити. Великі за розмірами каркасні байдарки не призначені для різких маневрів. Їхнє головне призначення - це пересування в спокійній воді по відносно прямолінійній траєкторії.

Чи означає все вище сказане, що каркасні каяки це пережиток минулого? - абсолютно ні! Є багато варіантів складних походів, коли каркасний каяк неможливо замінити іншим типом. Це може бути пов'язано зі складностями закидання спорядження на місце старту сплаву, такими як піше пересування сильно пересіченою місцевістю або використання громадського транспорту (ЖД, авіа, автобуси і т.д.)

Надувні каяки - багато в чому схожі за принципом на надувні човни, тільки довші і вужчі. Очевидними перевагами надувних каяків є велика вантажопідйомність, непотоплюваність, компактність і транспортабельність у спущеному вигляді.

Основним недоліком більшості надувних каяків є недостатня жорсткість каяка в місці сидіння весляра та прогинання каяка під вагою весляра, що призводить до задирання носа та корми та дещо погіршує ходові якості каяка. Ця проблема особливо яскраво виражена в одномісних надувних каяках, де сидіння розміщене посередині каяка і відсутній каркас жорсткості. Для запобігання цьому ефекту прогинання каяк також має бути рівномірно завантажений по всій його довжині.

Питання прогинання каяка частвоко вдається вирішити за рахунок застосування матеріалу Air-deck який здатен витримувати великий тиск але загалом це приводить до збільшення загальної маси човна.

Серед недоліків можна виділити недовговічність - як і будь-які інші синтетичні матеріали, з яких виготовляються надувні каяки, вони мають свій обмежений термін експлуатації. Також можливі порізи або проколи камер каяка, набагато рідше розклеювання швів. Трохи незручним може здатися факт, що при великій вантажопідйомності у надувних каяках досить мало вільного місця для багажу і практично відсутні багажні камери. Іноді вони можуть замінюватися кишенями, але все ж таки місця всередині надувних каяків значно менше ніж у каркасних або в пластикових каяках. Також іноді можна зустріти моделі з розширеним днищем для збільшення місткості, але тоді такий надувний каяк вже стає схожим на довгий надувний човен.

Усі надувні каяки мають досить слабку осадку і більшість балонів "лежать" на воді, що призводить до великої парусності. Такі каяки дуже легко зносить сильними поривами вітру, йти проти вітру значно складніше аніж на жорстких корпусних каяках, а тримати прямий курс при сильному бічному вітрі практично неможливо. Курс надувного каяка може змінюватись з кожним поривом вітру. Для стійкішого курсу надувні каяки комплектують напрямними плавцями, а також деякі моделі можуть бути обладнані рульовою системою.

Нерозбірні каяки (Або каяки з жорстким корпусом) - відрізняються від інших варіантів конструкції в першу чергу монолітністю корпусу каяка. Корпус нерозбірних каяків може бути виготовлений з різних матеріалів - від склопластику до поліетилену, поліестеру, ABS-пластику, скловолокна або кевлар-карбонового волокна та інших матеріалів. Нерозбірні каяки мають найкращі ходові якості та здатні помістити максимальну кількість вантажу для походу. Для цього корпусні каяки можуть бути обладнані багажними герметичними камерами. Крім того, корпусні нерозбірні каяки також мають найкомфортніші сидіння. На сьогоднішній день нерозбірні каяки є безперечними лідерами у світі каякінгу і саме вони приходять на думку, коли ми в черговий раз чуємо слово "каяк". 

Залежно від призначення каяка, його розміри можуть суттєво відрізнятися: від 2 до 5,5 м. у довжину і навіть більше, а також від 40 до 90 см або більше завширшки.

Перевагою нерозбірних каяків (насамперед пластикових) є їх довговічність та зносостійкість. Сучасні полімерні матеріали можуть витримувати дуже великі навантаження при різких ударах або зіткненнях з камінням, гострими ріжучими поверхнями (черепашки, бите скло тощо), які можуть залишати досить глибокі подряпини на корпусі каяка, але при цьому пробити пластиковий каяк практично неможливо.

До переваг сучасних каяків можна віднести також термоізолюючі якості їх можна використовувати навіть для походів в арктичних широтах. Окремо потрібно виділити так звану "пам'ять" деяких матеріалів - при сильних і різких ударах на поліетиленових каяках можуть з'являтися невеликі вм'ятини, які самі вирівнюються під впливом високої температури. Для усунення таких вм'ятин досить просто поставити каяк на сонце на кілька годин і вм'ятини самі вирівняються, а корпус каяка набуде початкової форми. Якщо вм'ятина з'явилася холодної пори року, тоді місце вм'ятини можна облити гарячою водою або злегка нагріти будівельним феном.

Ще однією істотною перевагою корпусних каяків є можливість задіяти все тіло при керуванні каяком. Ергономіка корпусних каяків з внутрішньою посадкою влаштована таким чином, що весляр має як мінімум п'ять точок контакту тіла з каяком, це дозволяє передавати інерцію і рух всього тіла на корпус каяка, а не тільки силу рук, але також задіяти спину і ноги для управління каяком.

Каяки з жорстким корпусом дозволяють легко робити крен, здійснювати різкі повороти, а у випадку оверкіля - зробити т.зв. "ескімоський переворот" (eskimo roll), тобто перевернутися назад у вихідне положення над водою, не залишаючи каяк і використовуючи при цьому тільки весло.

При правильно зробленому виборі каяка, його можна успішно використовувати для різних суміжних завдань, але все ж таки існує досить чіткий поділ каяків за призначенням, і характер водної стихії тут грає визначальну роль. Тому головне, що треба знати перед покупкою каяка - це характер води, на якій ви плануєте ходите на каяку.

Якщо коротко, то експедиційні та морські каяки можна використовувати практично скрізь, за винятком дуже маленьких чи бурхливих річок. Це умовне обмеження пов'язане з досить великими габаритами морських та туристичних каяків, довжина яких становить у середньому від 4,5 до 5,5м., що практично унеможливлює проходження дрібних і дуже вузьких річок, особливо на крутих поворотах, звуженнях та перекатах. У свою чергу, каяки для бурхливих річок можна з успіхом використовувати для катання на накатистих морських хвилях, хоча вони трохи "незграбні" на спокійній воді, про що йтиметься трохи нижче.

Головне, що вам треба запам'ятати, так це те, що не існує так званого "універсального каяка". Універсальний каяк це практично міф, про який усі мріють, але якого не існує через неможливість з'єднання в одному човні взаємовиключних характеристик. Не можна мати одночасно швидкий та стійкий каяк, з якого можна зручно ловити рибу, пірнати, купатися та ходити у тривалі походи завантаживший у цей каяк 150 кг. спорядження, але щоб при цьому він був маневрений, швидкий і стійкий на курсі, дуже легкий але зносостійкий, зручний у користуванні на суші, компактний у зберіганні, але з хорошими ходовими якостями на воді, з дуже комфортним сидінням і все це разом і за невелику ціну.

Завжди треба розуміти, що від таких "універсальних" каяків не варто очікувати, зрештою, на 100% ні першого, ні другого... ні десятого. Такі каяки виконуватимуть все "потроху і все як небуть".

Безперечними лідерами ринку та наймасовішими на сьогоднішній день є каяки, зроблені з поліетилену та пластику різних видів. При цьому можуть використовуватися декілька різних технологій виробництва - від суцільнолитих каяків за технологією ротаційного формування (ротомолдингові каяки), видавлювання частин каяку з листа пластику, який попередньо нагрівають, а потім дві частини каяка склеюють (т.зв. технологія "термоформ"). Також деякими виробниками використовується технологія "видування" пластику під великим тиском.

Своєю популярністю пластикові (поліетиленові) каяки зобов'язані, насамперед, дуже високій зносостійкості та порівняно доступній ціні. Водночас сьогодні також випускаються дерев'яні каяки, але вони більше є витворами мистецтва та реалізацією творчого потенціалу майстрів, ніж практичними виробами для повсякденного використання. Дерев'яні каяки рекомендується використовувати тільки на чистій воді, де немає каміння, яке може подряпати лак або пробити корпус каяка. Серійно дерев'яні каяки випускаються в дуже невеликій кількості в США та Канаді, де вони популярніші. Але більшою популярністю користуються креслення або набори з покроковими інструкціями, як самому зробити такий каяк.

Залежно від призначення каяка та характеру води, для якої передбачається його використання, прийнято виділяти такі види каякінгу, і відповідно – каяків, які використовуються:

Рекреаційний ("прогулянковий") каякінг - характеризується використанням переважно коротких (до 3,5м.) одномісних каяків досить великої ширини з підвищеною стійкістю, а також широких двомісних каяків, які можуть мати додаткове третє посадкове місце для дитини. Рекреаційні каяки виділяються насамперед широким корпусом та великим кокпітом. Головне призначення таких каяків – короткотривалий відпочинок на спокійній воді.

Відносним недоліком рекреаційних каяків можна назвати слабку курсову стійкість. При недостатніх навичках веслування каяк може йти "зиг-загами" або "змійкою". Перевагою рекреаційних каяків для новачків буде дуже висока стійкість таких каяків, їх досить складно перевернути навіть тим, хто вперше сідає у каяк. Каяк рекреаційного класу ідеально підходять для короткочасного сімейного відпочинку, вони місткі, часто обладнані герметичним багажним відсіком для зберігання речей і не надто довгі, що добре підходить тим, хто таки шукає короткий каяк щоб його було зручно зберігати в малому приміщенні.  

Туристичний каякінг або, як його ще називають - "туринговий" каякінг, від анг. "touring" – туризм, подорожі.

Туристичні (турингові) каяки – це каяки, які використовуються максимально широко – від спокійної стоячої води великих річок, озер та каналів до морського узбережжя з досить високими хвилями. Вони значно довші і вужчі за прогулянкові, але при цьому ще досить стійкі щоб їх могли легко опанувати каякери-початківці. Туристичні каяки розраховані переважно на більш тривалі одно- чи дводенні походи. Такі каяки обладнані двома або навіть трьома багажними відсіками для зберігання речей та продуктів, запасів питної води усередині каяка. Часто на таких каяках встановлюються додаткові системи рульового керування або висувний кіль для покращення курсової стійкості. 

Абсолютна більшість сучасних туристичних каяків мають дуже зручні м'які регульовані сидіння з високою або низькою спинкою. Корпус таких каяків має специфічну обв'язку джгутами для фіксації багажу зверху на каяку. По периметру корпусу каяка також натягується нееластичний страхувальний шнур, за який можна вхопитися, якщо ви перекинулися і вам довелося вилізти з каяка. Наявність такої обв'язки на каяках є критично важливим елементом безпеки, що дозволяє плвернутися в каяк з води та виконувати рятувальні операції. Туристичні каяки розраховані переважно на одну людину, хоча існують і двомісні варіанти, але їх значно менше.

За комфортом туристичні каяки схожі на рекреаційні, а от за ходовими якостями і можливістю перевезення багажу значно випереджають рекреаційні та наближаються за швидкістю та ходовими характеристиками до довгих морських експедиційних каяків.

Класичними для туристичних каяків вважаються розміри від 4,3 до 4,8м в довжину та від 58 до 64см в ширину. В сегменті між 3,5м і до 4,3м розташовуються "міждисциплінарні" прогулянково-туристичні каяки, які можуть поєднувати корисні характеристики обох типів каяків.

Говорячи про швидкість пересування на каяках, рідко рахують швидкість в кілометрах на годину, яку здатний розвинути той чи інший каяк. Зрештою швидкість каяка завжди залежить від веслувальника і його фізичної підготовки, техніки веслування та інших факторів. У каякінгу швидкість дорівнює легкості пересування по воді. Чим швидше здатний йти каяк - тим легше він ковзає по воді, а значить вам потрібно буде витратити менше сил для проходження однієї й тієї ж дистанції в порівнянні з повільнішим каяком і, зрештою, ви отримаєте більше задоволення від веслування. Таким чином, швидкісні якості каяка є не стільки мірилом його потенційної "швидкості", як мірилом легкості ковзання (ходу) каяка по воді.

Швидкісні характеристики каяка (легкість пересування) залежить в першу чергу від двох головних показників - довжини і ширини каяка. Чим довший і вужчий каяк – тим швидше він здатний пересуватися по воді. Третьою і дуже важливою характеристикою каяка, яка впливає на швидкість є округлість підводної частини каяка, яку можна добре побачити в поперечному перерізі. За загальним правилом, чим більш пласке дно каяка - тим стійкіший каяк, але тим від повільніший. І чим округліше дно - тим швидший каяк, але тим менш стійким він буде. На практиці жоден туристичний чи рекреаційний каяк не має абсолютно плаского чи абсолютно заокругленого дна, натомість використовуються різні комбінації для різних частин корпусу каяка. Найкраще співвідношення зазначених трьох величин, які сприяють хорошим швидкісним характеристикам можна знайти у морських каяках. 

Морські каяки. Найперше, що відрізняє хороший морський каяк від інших - це велика довжина і загострені та підняті вгору носова частина та корма каяка. Така будова корпусу каяка спеціально пристосована для проходження високих морських хвиль і щоб вода не заливала щоразу кокпіт каяка. Основні вимоги до морських каяків це його "здатність" боротися з високими морськими хвилями, керованість і непотоплюваність.

Різновидом морських каяків можна назвати морські експедиційні каяки. Вони відрізняються великим загальним об'ємом корпусу, великими багажними відділеннями, які щільно закриваються. Іноді їхня кількість може досягати 4-х. Також на таких каяках може бути встановлена система рульового управління, обв'язка палуби каяка для утримання дрібних предметів, а також страхувальний шнур по периметру каяка. Також може бути спеціальне місце для встановлення компаса чи GPS-навігатора. За рівнем екстриму морський каякінг іноді зовсім не поступається каякінгу на бурхливих річках з водоспадами, хоча там до каяків висуваються зовсім інші вимоги і потрібні зовсім інші характеристики.

Екстремальний каякінг або як його називають на Заході - "white-water" - каякінг - каякінг на бурхливій ("білій") воді.

Основною (візуальною) відмінністю каяків для бурхливої води є відносно короткий корпус, в середньому - від 2 до 3,5 м в поєднанні з сильним поздовжнім вигином підводної частини корпусу каяка (т.зв. "рокер"). White water каяки  можуть мати короткий закруглений або плаский і гострий ніс, який різко піднімається вгору і коротку, часто урізану корму. Такі каяки призначені насамперед для проходження гірських річок із крутими порогами навіть найвищої складності.

Екстремальний каякінг у свою чергу також поділяється на різні течії та підвиди. Ми не будемо детально описувати особливості човнів для кожного підвиду екстремального каякінгу в цій статті, а лише наведемо короткий перелік основних напрямків white-water каякінгу:

"Рівер раннінг" (river running) - власне класичний сплавний каякінг по гірських річках. Це просте проходження бурхливими річками, яке може включати проходження порогів, невеликих водоспадів, перекатів і т.д.

"крикінг" - creek kayaking - це проходження на каяках вузькими і швидкими гірськими річками з великою кількістю водоспадів та порогів високої складності.

"Фристайл Каякінг" - freestyle kayaking (рідше зустрічаються такі назви як playboating, play kayaking або rodeo kayaking але всі вони позначають одну і ту ж дисципліну) - це виконання різноманітних трюків на каяку на стоячих річкових хвилях, які утворюються на деяких річках з сильною течією. Такі стоячі хвилі також називають "бочками". Слід зазначити, що таких стоячих річкових хвиль, у яких можна займатися фристайлом досить мало. В Україні, приміром, є лише одна хороша "бочка", яка знаходилася у Харківській області на відвідному каналі ТЕЦ.

Елементи фристайлу виконуються у бочці або на валу. Існує досить багато різних елементів (фігур), від найпростіших, які можуть виконати навіть новачки, до найскладніших, які під силу одиницям. Фристайл каякінг відноситься до видів каякінгу, які розвиваються в усьому світі найбільш активно, щороку з'являються нові моделі каяків, які сприяють виконанню складних фігур. Регулярно проводяться змагання різного рівня – від місцевих до відкритих чемпіонатів країн та чемпіонатів Європи та світу.

**Говорячи про екстремальний каякінг, завжди вживають таке поняття як "категорія складності річок". Радимо більш детально ознайомитись із класифікацією річок перед тим як займатися цим видом каякінгу.

Для кожного з підвидів екстремального каякінгу розробляються відповідні моделі каяків із тими чи іншими характеристиками. Дуже важливою характеристикою для всіх white-water каяків є керованість, каяки для бурхливої води мають надзвичайну маневреність, вони здатні розвертатися практично на 180 градусів від одного гребка веслом. Такі характеристики потрібні для проходження крутих поворотів і для виконання різких складних маневрів на бурхливих річках, де не так важливо швидкість і курсова стійкість каяка, як важливість керованості. На спокійній воді така надмірна маневреність досить сильно заважає пересуватися по прямій. Короткі WW-каяки просто нездатні нормально плисти прямою траєкторією, їх постійно закидає від кожного гребка і навіть проходження дуже короткої дистанції вимагає чималих зусиль.

Щоб поєднувати можливості пересування як по гладкій воді такі по бурхливій були розроблені т.зв. "гібридні каяки" з висувним кілем, які здатні долати річки до 3-ї категорії складності, проходити нескладні пороги і перекати (переважна більшість бурхливих річок в Україні не вище третьої категорії складності з шести), але при цьому також здатні більш- менш нормально проходити ділянки спокійної води завдяки кілю який допомагає легко тримати прямий курс і достатню швидкість. Гібридні каяки також можуть бути обладнані багажним відділенням.

Другим і дуже важливим питанням у всіх white-water каяках, поряд з керованістю, є безпека весляра, тому виробники дуже багато уваги приділяють розробці цілих систем безпеки, які покликані максимально зменшити ризик утоплення або травмування весляра в човні.

Незважаючи на всю свою видовищність, white-water каякінг досить складний і потенційно небезпечний вид спорту, в якому дуже широко практикується колективне підстраховування. В Україні існують як мінімум чотири клуби white-water каякінгу, де вас можуть навчити цьому дуже цікавому спорту та де ви можете знайти своїх однодумців. Ми не радимо ніколи займатися white-water каякінгом без попереднього навчання та підготовки або здійснювати сплави бурхливими річками поодинці. Це може бути дуже небезпечним для вашого життя.

Dagger Katana 10.4 Review (Crossover Kayak) from Fluid Glass Productions on Vimeo.

Каяки для серфінгу - часто вони нагадують собою дошку для серфінгу або начебто гібрид дошки та каяка. Як і більшість каяків, каяки для серфінгу бувають двох типів: sit-on-top та sit-in. Яскравим представником цього напрямку каякінгу є модель sit-on-top Five-O Surf від відомої англійської компанії виробника каяків Perception Kayaks.

Для покращення контролю та керованості на таких каяках встановлюють плавці (Fin), як на дошках для серфінгу. Також для серфінгу з великим успіхом можуть використовуватися white-water каяки або деякі маленькі Sit-On-Top каяки. Характерною особливістю серфінгових каяків є невеликі розміри - приблизно до 3 м, пласке днище і плаский піднятий вгору ніс. Основне призначення таких каяків – розвага та катання на морських хвилях.

Професійне веслування. Слаломні каяки та гоночні каяки (байдарки).

Слаломний каякінг. На відміну від усіх попередніх видів екстремального каякінгу, які на сьогоднішній день є більш розвагою та хобі для багатьох людей, слаломний каякінг є професійним видом спорту (веслувальний слалом на каяках та каное). 1972 року веслувальний слалом вперше було додано до програми Олімпійських ігор, проте змагання з цього виду спорту не проводилися з того часу аж до моменту олімпійських ігор 1992 року, і вже з цього моменту - веслування стало частиною Олімпійських ігор, що в свою чергу передбачає жорстку регламентацію щодо екіпірування (вага та розміри каяків чітко регламентовані), наявність чітких правил, проведення регулярних змагань тощо. На слаломних каяках суворо заборонено встановлювати та використовувати будь-які стабілізатори. Для проведення змагань із веслувального слалому навіть будують цілі комплекси зі штучним руслом та перешкодами відповідного рівня складності. (На фото зліва – штучний комплекс для веслувального слалому).

Приблизно так виглядає стандартний каяк для веслувального слалому:

 

Приблизно так виглядає стандартний каяк для веслувального слалому:

 

Суть слаломного каякінгу полягає у проходженні зазначеної траси (між «воротами») на швидкому струмені води за мінімальний проміжок часу, при цьому зелено-білі "ворота" треба проходити за течією, а червоно-білі ворота навпаки - проти течії. Не дозволяється пропускати ворота або торкатися рамки воріт тілом, човном або веслом.

За пропуск "воріт" або нечисте проходження крізь ворота (з торканням рамки) нараховуються штрафні секунди.

Слалом, напевно, єдиний близький до екстремального сплавного каякінгу вид гребного спорту, а слаломна техніка є основою для будь-яких видів каякінгу на бурхливій воді. Не дарма більшість найкращих екстремальних та родео каякерів – це колишні слаломісти.

В Києві тренування для дітей проводяться в ДЮСШ "Маяк Оболоні", одна з філій школи знаходиться на базі станції прокату каяків "Каяк Каное Центр" в Гідропарку. Заняття для дітей безкоштовні.

 

Каяки з верхньою посадкою - Sit-on-top

Каяк sit-on-top становлять цілу групу каяків основним призначенням яких є, в першу чергу, активний відпочинок на воді для зовсім непідготовлених веслярів. У порівнянні з класичними каяками з внутрішньою посадкою, це досить новий напрямок у каякінгу (або в каякобудуванні), хоча він розвивається дуже стрімко. Багато людей віддають перевагу саме каякам sit-on-top через легкість та зручність у використанні, а також через більш високий рівень безпеки - у разі перевертання каяка весляр просто випадає з нього у воду, при цьому сам каяк часто залишається на кілю. При перевороті каяка з внутрішньою посадкою, кокпіт швидко наповнюється наполовину водою і, здебільшого, новачкам доводиться вплав відтягувати каяк до берега, перевертати його і зливати воду, потім заново сідати в каяк і далі продовжувати свій шлях. (саме тому при використанні туристичних та морських каяків з внутрішньою посадкою необхідно освоїти техніку так званого "ескімоського перевороту" (eskimo roll). Якщо ж ви вибрали каяк типу sit-on-top тоді Вам не потрібно робити жодних переворотів, ви просто залазите назад у каяк, а точніше – на каяк, оскільки це sit-on-top.

Лінійка моделей каяків sit-on-top дуже різноманітна, починаючи від невеликих і майже пласких одномісних і закінчуючи 4-місними каяками та каяками для риболовлі (всі ці варіанти ви зможете знайти у нашому магазині), які можна з успіхом використовувати як на спокійній стоячій воді, так і на малих та швидких чи великих і повільних річках, водосховищах чи морському узбережжі.

Про те, як вибрати каяк для риболовлі, ви можете почитати в іншій статті:  Як обрати каяк для риболовлі? Рекомендації та поради з вибору рибацьких каяків.

Стосовно недоліків і переваг каяків SIT-ON-TOP можна виокремити наступні:

Переваги каяків з верхньою посадкою SIT-ON-TOP

  • Простота використання;
  • Добре підходять для новачків
  • У більшості моделей дуже висока первинна стійкість – у багатьох моделях можна спокійно стояти на повний зріст;
  • Простота самостійного порятунку та повернення у каяк (при необхідності);
  • Простота зберігання (особливо якщо треба зберігати багато каяків);
  • Не потрібно додатково купувати спідницю;
  • Відносно легка вага;
  • Деякі моделі забезпечують значно більше місця для зберігання речей (гермомішків, контейнерів тощо);
  • Можуть бути багатофункціональними (один каяк можна використовувати для туризму, риболовлі, дайвінгу, наприклад).
  • Більше сидіння забезпечує відмінний огляд.
  • Зазвичай значно дешевші, ніж каяки SIT-IN.
  • Найкраще підходять для людей з обмеженою рухливістю, а також для людей з інвалідністю.

Недоліки каяків SIT-ON-TOP

  • Відкритість до проявів стихії. При використанні каяків Sit-On-Top можуть виникати незручності в погану погоду, особливо, коли йде дощ. Звідси – трохи обмежений діапазон використання каяків Sit-On-Top протягом усього року та необхідність купувати додаткове спорядження.
  • Для перших поколінь каяків SIT-ON-TOP було характерним затримування деякої кількості води в місці сидіння каякера, тому їх часто називали «мокрими» - нижня частина тіла весляра за будь-яких умов була мокрою. В сучасних каяках Sit-On-Top з піднятими сидіннями такої проблеми вже немає, однак ноги все рівно практично увесь час будуть мокрі через бризги, які спадають із весла. Для вирішення проблеми затримування води в каяку sit-on-top каяки мають наскрізні дренажні отвори, які можна закривати спеціальними пробками. (Останнім часом особливою популярністю стали користуватися клапанні пробки, які випускають воду з каяка і не дають потрапити їй назад у каяк).
  • Оскільки кокпіт каяка повністю відкритий, то попадання бризок води в кокпіт під час експлуатації є нормою. При використанні каяків SIT-ON-TOP у прохолодних водах необхідно одягати спеціальний гідрокостюм або сухий костюм та термобілизну, які захистять від переохолодження нижньої частини тіла (для профілактики запальних захворювань сечостатевої системи використання неопренових шортів бажано також і в літній період). Ця рекомендація особливо актуальна для каяків де сидіння розміщене на самому корпусі каяка без використання високої рами.
  • Питання з намоканням нижньої частини тіла також вдається вирішити на каяках, де встановлені високі сидіння, підняті над рівнем палуби каяка на 3-10-15 см. Це рішення використовується переважно на рибацьких каяках з підвищеною стійкістю, але останніми роками впевнено переходить і на інші моделі прогулянкових каяків типу Sit -On-Top.
  • Ранньою весною і восени використання каяків Sit-On-Top обмежується температурою води, не кажучи вже про те, що взимку плавання на Sit-On-Top каяках буде просто екстремальним заняттям. Саме через ці причини каяки типу Sit-On-Top можна сміливо назвати літніми каяками.
  • Якщо ви плануєте проводити на каяку багато часу влітку, тоді вам також треба буде приділити особливу увагу вашим ногам, оскільки вони будуть постійно під відкритим сонцем і отримати сильні сонячні опіки дуже легко.
  • Для більшого комфорту при тривалих подорожах на деяких моделях бажано додатково встановлювати м'які регульовані сидіння з високою спинкою.
  • Каяки SIT-ON-TOP досить великі в порівнянні з класичними каяками з внутрішньою посадкою, відповідно, вони важать трохи більше ніж каяки Sit-In, а для їх транспортування на відносно велику відстань на суші рекомендується використовувати спеціальні візки.
  • Сидіння (а також центр ваги каякера) в каяку Sit-On-Top знаходиться трохи вище за рівень ватерлінії, на відміну від каяків Sit-In. Оскільки підвищення центру ваги каякера сильно зменшує стійкість каяка, каяки Sit-On-Top роблять значно ширшими, ніж каяки Sit-In тієї ж довжини. Велика ширина каяка в поєднанні з більш високим сидінням вимагають використання більш довгого весла для кращого керування каяком та більш ефективного веслування.
  • Оскільки швидкість каяка безпосередньо залежить від співвідношення довжини і ширини каяка, каяки типу Sit-On-Top у своїй абсолютній більшості значно повільніші за каяки Sit-In, хоча і тут є винятки - т.зв. surf-ski каяки.

На останок ми спробуємо ще раз коротко порівняти можливості каяків SIT-IN і SIT-ON-TOP:

SIT-ON-TOP

  • Стійкість зазвичай вища ніж у SIT-IN;
  • Відносно легко сідати і вилазити з каяка (в т.ч. і воді);
  • Повна свобода рухів у каяку;
  • Багато місця для зберігання речей, які легко дістати під час перебування на воді;
  • Найкраще підходять для риболовлі та дайвінгу;
  • Незахищеність перед стихією (сонце, вітер, дощ тощо);
  • Попадання на ноги бризок від хвиль і з весла;
  • Повільніші і важчі ніж каяки SIT-IN схожої довжини;
  • Без додаткового захисту нижня частина тіла буде мокра.

Каяки SIT-IN

Швидші і легші на ходу, ніж більшість каяків sit-on-top;

  • Легше за вагою;
  • Ви залишаєтеся майже повністю сухими;
  • Захист від стихії (сонце, вітер, дощ тощо);
  • Можливість одягнути бризкозахисну спідницю та використовувати каяк цілий рік (поки вода рідка);
  • Спроектовано для подолання великих відстаней;
  • Герметичні відсіки для зберігання речей у сухості;
  • Краще підходять для денних походів та подорожей;
  • Можуть виникати складнощі з посадкою в каяк та висаджуванням з нього (особливо на відкритій воді);
  • Найчастіше – невеликий кокпіт;
  • Більш комфортне сидіння та кращий контакт з каяком ніж у sit-on-top;
  • Треба обов'язково одягати бризкозахисний фартух, якщо планується використання на морі або на бурхливій воді;
  • Положення тіла під час всього походу відносно постійне і ви не можете істотно його змінювати;
  • Мінімальний доступ до речей, які розташовані позаду вас або в багажних відсіках, під час перебування на воді (більшість речей можна дістати лише на березі).
  • Зазвичай у кокпіт каяку Sit-In складно помістити щось довше ніж ваша рука і не зовсім зручно діставати це, коли ви на воді.
  • Бажано освоїти техніку ескімоського перевороту, особливо якщо ви хочете плавати на морі, водосховищах чи бурхливих річках. В інших випадках – не обов'язково.
  • Нетривала практика дозволяє вирішити 99% всіх питань безпеки (докладніше на сайті KayakPaddling.net).

Як видно, у кожного з типів каяків є свої плюси та недоліки. У багатьох випадках вибір каяка повинен залежати від того де і як ви його використовуватимете. Наприклад, якщо ви плануєте займатися рибалкою з каяка 90% часу і 10% - подорожувати, тоді слід обирати Sit-On-Top. Якщо ви хочете 90% часу витрачати на прогулянки та походи – тоді слід вибирати серед каяків із внутрішньою посадкою SIT-IN. Аналогічною логікою слід керуватися у виборі одномісного чи двомісного каяка - якщо ви плануєте 70% часу кататися один і лише 30% часу удвох - краще обрати одномісний каяк.

Взагалі, досить складно порівнювати два різних типи каяків, які були придумані для абсолютно різних цілей і в абсолютно різних куточках світу. Закриті каяки SIT-IN були придумані ескімосами в північній півкулі нашої планети для мисливського промислу та плавання серед крижин і айсбергів (детальніше про це читайте в статті про Історію каякінгу), в той час як каяки SIT-ON-TOP були придумані в теплих широтах для дайвінгу та розваг, катання на морських хвилях і зовсім не мали на меті зберегти весляра в сухості та теплі.

Незалежно від того наскільки стійкий ваш каяк - ЗАВЖДИ одягайте рятувальний жилет! А у разі сплавів на бурхливій воді або під час  катання на морських хвилях - одягайте також захисний шолом для каякінгу!

І ПАМ'ЯТАЙТЕ! ВИ ЗАВЖДИ ПОВИННІ БУТИ ГОТОВІ ДО ПОТРАПЛЯННЯ ЗА БОРТ КАЯКА! НЕ ЗАЛЕЖНО ВІД ТОГО, ЯКИЙ У ВАС КАЯК  - SIT-IN АБО SIT-ON-TOP!!!
___________________________________

© Усі права захищені. Публікація викладеного матеріалу в мережі допускається лише при розміщенні активного гіперпосилання на джерело. Будь-яке використання в комерційних цілях чи публікація – лише за письмовою згодою правовласника.